Martin Borgs

Entreprenör, filmare och författare

Någon annan betalar är en skräckfilm om dina skattepengar.

Premiär 19 augusti. Köp biljetter här.

Filmen är baserad på boken 365 sätt att slösa med dina skattepengar, som precis släppts även i pocketupplaga. Den toppade omedelbart Bokus lista över mest sålda pocket inom facklitteratur. Beställ boken här för endast 39 kr.

Filtering by Category: Sätta på kartan

Hoppbackar för hundra miljoner kronor

 

Att sätta sin kommun på kartan är varje kommunpolitikers viktigaste uppgift. I Gävle eldar man upp en halmbock varje jul. I Härnösand guppar världens största flöte.

I min egen hemkommun Falun finns ett av Europas mest kända landmärken – hoppbackarna. Tyvärr är de inte i så bra skick, så Faluns politiker har beslutat att renovera dem för 100 miljoner kronor.

Det beror inte på hårt slitage. Backhoppning är ingen stor sport i Sverige. I det senaste svenska mästerskapet ställde elva hoppare upp. Tre av dem kommer från Falun. I vintras fanns det totalt sex aktiva backhoppare i kommunen.

Det är inte ekonomisk doping av backhopparna som är anledningen till miljonrullningen. Nej, det handlar som sagt om att sätta Falun på kartan.

2015 ska Falun arrangera VM i längdskidor och backhoppning. Ett villkor från det internationella skidförbundet var att hoppbackarna skulle renoveras. I maj 2011 var den rödgröna majoriteten överens om att 80 miljoner kronor skulle satsas i investeringsprojekt kopplade till skid-VM. Notan har dock redan passerat 132 miljoner kronor. Renoveringen av hoppbackarna är den största kostnaden.

Så varför ska Falun satsa på skid-VM?

När jag intervjuade Mikael Rosén, moderat kommunalråd i Falun, menade han att en ort måste vara känd med positiva associationer. Folk ska inte tycka att Falun är en dötrist ort, som han sade, utan en kommun där man kan tänka sig att bo.

Skid-VM ska helt enkelt sätta Falun på kartan. Frågan är om det är effektivt? I så fall borde följande fråga vara en enkel match:

– Räkna upp så många som möjligt av de städer som arrangerat skid-VM under de senaste 20 åren.

Nu är det inte bara skid-VM som ska sätta Falun på kartan, utan dessutom hoppbackarna själva. Som kommunen gärna framhåller är de en så stark symbol att de har avbildats på frimärken, och enligt VM-generalen Sven von Holst hör de till ”Sveriges och Europas mest kända landmärken”.

Vänta. Läs den meningen en gång till. ”Hoppbackarna i Falun är ett av Sveriges och Europas mest välkända landmärken.”

Verkligen? Lutande tornet i Pisa? Eiffeltornet i Paris? Big Ben i London? Och så hoppbackarna i Falun?

Det var jag tvungen att testa, så jag tog med mig fotografier på några välkända europeiska landmärken till USA. Resultatet kan du se i filmen nedan:

Ja, som du ser duger hoppbackarna i alla fall till att åka pulka i. Och världens dyraste pulkabacke, för 100 miljoner kronor, ska väl i alla fall kunna sätta Falun på kartan?

Bidragen har fortsatt att rulla in till Slipstensmuseet

Som jag skrev igår besökte jag Slipstensmuseet i Orsa för några år sedan, för att se vad skattebetalarna fått för bidragen de gett till museet. 

Jag ser att pengarna har fortsatt att rulla sedan dess. 2007 fick slipstensmuseet 275.000 kronor för att "främja och utveckla turismen genom historiska vandringar i och kring de kulturhistoriskt intressanta slipstensgruvorna i Orsa."

I slutrapporten för projektet lyfter man fram "att en cirkel i rollspel och teater har startats" och "ett ökat antal medlemmar i slipstensföreningen – 10 personer". Totalt har historievandringarna haft 362 besökare.

Trots – eller tack vare – att projektet inte uppnått ett antal av sina mål, blev det en fortsättning även 2008 tack vare 107.631 i nya bidragskronor. Året därefter söktes inga EU-medel. "Föreningens verksamhet måste bli självfinansierad", konstaterade man. Tack för det, över en miljon kronor senare.

Och visst har slipstenar haft en stor betydelse för att sätta Orsa på kartan.

I Orsa är fansidor en kommunal kärnuppgift

Igår var jag i fagra Orsa för att titta på inspelningen av Moraeus med mera. Orsa visar verkligen upp en av sina bästa sidor i programmet, där riksspelmannen Kalle Moraeus tar emot gästartister med den vackra Orsasjön i bakgrunden.

Senast jag var i Orsa var under inspelningen av 1200 miljarder, då jag besökte Slipstensmuseet. Det hade då fått 800.000 kronor i bidrag, och jag ville se vad skattebetalarna hade fått för pengarna. Du kan se resultatet här nedan.

Teveprogrammet Moraeus med mera har till skillnad från slipstensmuseet lockat miljonpublik. Det har naturligtvis glatt politikerna i Orsa, som gärna vill sätta kommunen på kartan.

– Tänk om bara tio procent av tittarna skulle ta sig hit, då pratar vi om 130.000 personer, som en kommunföreträdare sa efter premiärprogrammet i fjol.

Med så många tittare skulle man ju kunna tro att någon frivillig skulle driva programmets sida på Facebook. Men nej, i Orsa är fansidor en kommunal kärnuppgift där näringslivschefen skriver inläggen. I skrivande stund har man 1.185 gilla-markeringar, så det finns ju onekligen outnyttjad potential.

Blev det 130.000 fler besökare till Orsa i fjol, tack vare "Moraeus med mera"? Nja, i så fall kanske det skulle ha lyfts fram i kommunens årsredovisning. Där framgår heller inte hur mycket skattepengar kommunen satsat för att programmet ska bli verklighet.

Jag ber att få återkomma.

Att sätta Göteborg på kartan för 4 miljoner

 

Om en vecka, torsdagen den 21 juni, spelas den första kvartsfinalen i fotbolls-EM.

En hel världs blickar kommer då att vara riktade mot.... Göteborg?

Det tror i alla fall Henrik Jutbring, utvecklingschef på Göteborg & Co. 

MTV arrangerar nämligen en gratiskonsert på Götaplatsen med bland andra Loreen, och Henrik Jutbring menar att eftersom 600 miljoner hushåll, motsvarande två miljarder tevetittare, har möjligheten att se galan från Göteborg kommer staden "att hamna i fokus".

Så nu kommer Göteborg äntligen hamna på kartan.

- Bland den stora konkurrensen som finns känns det extra roligt att MTV har valt ut Göteborg. Staden ses som en spännande och exotisk musikstad, fortsätter Henrik Jutbring.

Visst är det härligt att vara älskad av ett världsnamn som MTV. I alla fall i smyg. För på MTV:s hemsida är det svårt att hitta något om konserten, liksom på MTV:s facebooksida. Och i tablån för den 21:a juni finns Göteborg inte med.

Men visst, Göteborg kommer säkert att "hamna i fokus" för världen genom framtida repriser. Exakt i samma utsträckning som Belfast hamnade i svenskarnas fokus när MTV hade sin konsert där för någon månad sedan.

Skrev jag att den så kallade "gratiskonserten" kostar skattebetalarna minst 4 miljoner kronor?