Att sätta Göteborg på kartan för 4 miljoner
Om en vecka, torsdagen den 21 juni, spelas den första kvartsfinalen i fotbolls-EM.
En hel världs blickar kommer då att vara riktade mot.... Göteborg?
Det tror i alla fall Henrik Jutbring, utvecklingschef på Göteborg & Co.
MTV arrangerar nämligen en gratiskonsert på Götaplatsen med bland andra Loreen, och Henrik Jutbring menar att eftersom 600 miljoner hushåll, motsvarande två miljarder tevetittare, har möjligheten att se galan från Göteborg kommer staden "att hamna i fokus".
Så nu kommer Göteborg äntligen hamna på kartan.
- Bland den stora konkurrensen som finns känns det extra roligt att MTV har valt ut Göteborg. Staden ses som en spännande och exotisk musikstad, fortsätter Henrik Jutbring.
Visst är det härligt att vara älskad av ett världsnamn som MTV. I alla fall i smyg. För på MTV:s hemsida är det svårt att hitta något om konserten, liksom på MTV:s facebooksida. Och i tablån för den 21:a juni finns Göteborg inte med.
Men visst, Göteborg kommer säkert att "hamna i fokus" för världen genom framtida repriser. Exakt i samma utsträckning som Belfast hamnade i svenskarnas fokus när MTV hade sin konsert där för någon månad sedan.
Skrev jag att den så kallade "gratiskonserten" kostar skattebetalarna minst 4 miljoner kronor?