Nu finns Gävle på kartan
Varje år spenderas miljontals skattekronor på att kommuner och myndigheter ska delta i olika mässor. Vad sägs om följande historia?
Gävle kommun ville hamna på kartan, eller närmare bestämt sjökortet. Därför deltog man på Båtmässan i mars. Men kommunens närvaro kritiseras nu hårt och kallas "bottennapp" av Gefle Dagblad.
Hemsidan som skulle marknadsföras var inte klar, materialet som delades ut bestod av hophäftade A4-sidor och karamellskålen var medvetet tom.
– Vi diskuterade godis men då kommer det en massa barn som vi inte får kontakt med och så ska det vara papper på godiset av hygieniska skäl, säger utvecklingsstrategen Per Granström till Gefle Dagblad.
Dessutom fanns ett inramat tomt papper där det enda som fanns tryckt var kommunens logga och texten ”visitgavle.se”.
– Den tomma tavlan, där var tanken att det skulle vara en snygg bild men jag vet inte vad som hände. Vi har knappa resurser. Syftet var att berätta eftersom vi inte har tjusigt informationsmaterial, fortsätter Per Granström.
Han är nöjd med effekterna av kommunens deltagande:
– Jungfrukusten har blivit ett begrepp.
Kanske det. I alla fall hos Kultur- och Fritidsförvaltningen på Gävle kommun. De spenderar 235,4 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar varje år. Just den här satsningen kostade någonstans mellan 100.000 och 140.000 kr.