Ballonger för 138 346 kronor
I Aftonbladet idag kommenterar jag tidningens granskning av statliga pr-miljoner:
– Om man handskas med andras pengar så måste man kunna ge ett bra svar på vad pengarna har använts till och vilket syftet har varit. Min erfarenhet är att offentliga köpare är sämre köpare, de är mer ovarsamma för att de handlar med någon annans pengar.
De 13 stora myndigheter som Aftonbladet granskat har tillsammans lagt drygt 81 miljoner kronor på PR- och kommunikationsbyråer. Exempel på vad skattepengarna använts till:
- Skriva debattartikel som aldrig kom in i DN: 150 000 kronor.
- Avboka skådespelaren Helge Skoog: 20 000 kronor.
- Förbättringsförslag för Förbättringsbloggen: 12 500 kronor.
Det påminner om Stiftelsen för Strategisk Forsknings 15-årsfirande i Stadshuset i Stockholm, där ballongerna kostade 138.346 kronor och inbjudningskorten i plexiglas 185.000 kronor.
Det påminner också om ekonomen Milton Friedmans konstaterande att det finns fyra sätt att göra av med pengar på:
1. Du spenderar dina egna pengar på dig själv.
2. Du spenderar dina egna pengar på någon annan.
3. Du spenderar någon annans pengar på dig själv.
4. Du spenderar någon annans pengar på någon annan.
Vad skiljer de fyra sätten åt? När kommer du att vara som snålast? När är risken för slöseri som störst?