Fem skäl att se upp när din politiker ...vill satsa på Internet
5. Malmö ville vara coola – blev bisarrt skämt
Malmö stad satsade 1,1 miljoner kronor på att skapa ett ”virtuellt medborgarcenter” i datorspelet Second Life. Där skulle ungdomar kunna göra sina röster hörda och föra dialog med tjänstemän och politiker inom Malmö Stad.
Men när kommunen väl fanns på plats i datorspelet var det inte lika hett längre.
– Malmö vill ligga i framkant vad det gäller IT, men vi är medvetna om att Second Life kanske inte är den absoluta framkanten längre, sade Carina Nilsson (S).
– Detta borde kanske ha lanserats för två år sedan, sade projektledaren.
Experten Joakim Jardenberg trodde att det var ett ”bisarrt skämt” när han hörde talas om satsningen.
Ett knappt år senare lämnade Malmö Second Life med en avslutningsfest.
4. Sveriges virtuella ambassad
Datorspelet Second Life var väldigt stort 2007. Så stort att Sverige bestämde sig för att öppna en virtuell ambassad i spelet.
Kostnaden för Svenska Institutets satsning på Second Life var 1 754 500 kronor.
3. Virtuellt kulturhus i Örnsköldsvik
Malmös äventyr i Second Life har inte avskräckt andra kommuner. I Örnsköldsvik planerar kommunen att bygga ett virtuellt kulturhus.
”För att komma till kulturhusets entré måste man surfa på webbens digitala vågor. Väl vid entrén får du välja ditt digitala utseende och kliva in genom dess portar av glas. Ditt tredimensionella jag kan interagera med andra besökare."
Örnsköldsviks Allehanda skriver att en förstudie redan kostat 100 000 kronor, inom ramen för kommunens projekt Världsklass 2015. Den kom bland annat fram till att kommunen borde köpa "avancerad hologramteknik" för sju miljoner kronor. Totalt beräknas prislappen till 40 miljoner kronor.
2. Flyg till tredimensionella öar
Svenska skattepengar försvinner även till virtuella världar i Europa. EU satsade 23 miljoner kronor på projektet MEDISOLAE 3D.
Tanken var att du skulle kunna sitta hemma i din fåtölj och resa till 100 vackra öar i Medelhavet. Du skulle kunna flyga över öarna, landa på torget i en by och boka bord på en restaurant.
Tyvärr blev det inte mer än en avsomnad hemsida.
1. Kommun konkurrerade med YouTube
Musikstaden Borlänge har sett många artister födas, som Mando Diao och Miss Li. Ingen av dem är dock resultatet av bidragssatsningen Boom Town, som fått mer än 65 miljoner kronor i stöd för att vara ”ett kluster och kreativt centrum för musiknäringen i Dalarna”.
Man ville bland annat ta ”ett framgångsrikt steg ut på den internationella arenan” genom att lansera BoomTV – ”en webbaserad plattform där alla kan presentera sin video eller demo helt gratis.” Typ som YouTube alltså. Tyvärr klarade inte BoomTV konkurrensen om tittarna.