Oj. Det blev dubbelt så dyrt. Som vanligt.
För två år sedan slog Malmö på stora trumman. Som första stad i världen skulle kommunen få "superbussar", 25 meter långa gasdrivna bussar.
Superbussarna skulle kosta 35 miljoner. På två år har kostnaderna nästan fördubblats till 66 miljoner kronor.
– Alla kan räkna fel, men inte så här. Jag har aldrig sett ett så dåligt ärende, säger kommunalrådet Milan Obradovic (S), ordförande i tekniska nämnden.
Den rödgröna majoriteten i Malmö har viftat bort kritiken mot de stigande kostnaderna eftersom det varit viktigt att få igång satsningen.
– Vi ligger faktiskt lite pyrt till i tidsplanen, sade kommunstyrelseordförande Ilmar Reepalu (S) i januari 2013.
Ett drygt år senare började superbussarna rulla. Då hade kostnaderna stigit ytterligare. Nu är frågan vilka andra investeringar som kommer att drabbas.
– Det tar vi nästa månad, säger en fåordig Karolina Skog (MP), kommunalråd med ansvar för framtidens trafik till Sydsvenskan.
Räcker en månad för att reda ut det här?
– Kostnaderna finns redan, men vi måste vi få litet tid på oss att se vad vi inte får råd med, säger Milan Obradovic.